АНАЛІТИЧНЕ ТА ІМІТАЦІЙНЕ МОДЕЛЮВАННЯ СИСТЕМИ МАСОВОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ НА ПРИКЛАДІ СЕРВІСНОГО ЦЕНТРУ ТЕХНІЧНОЇ ПІДТРИМКИ КОМП’ЮТЕРІВ

Ключові слова: системи масового обслуговування, аналітичне моделювання, імітаційне моделювання, стохастичні мережі Петрі

Анотація

У статті досліджується вплив аналітичного та імітаційного моделювання на ефективність функціонування сервісних центрів технічної підтримки комп’ютерної техніки в умовах зростання попиту на ІТ-послуги та ускладнення структури систем масового обслуговування (СМО). Розглядається актуальність застосування математичних методів для оптимізації структури автоматизованих сервісних систем, зокрема з метою скорочення часу очікування, підвищення ймовірності миттєвого обслуговування заявки та зменшення кількості відмов.У дослідженні запропоновано поєднання аналітичного підходу з імітаційним моделюванням, що дозволяє комплексно аналізувати функціонування СМО на основі моделей типу M|M|1 та стохастичних мереж Петрі. Виявлено, що таке поєднання забезпечує високу точність прогнозування навантаження, дозволяє виявити вузькі місця системи, сформувати оптимальну структуру обслуговування та приймати обґрунтовані управлінські рішення. Продемонстровано використання моделювання для визначення критичних параметрів і оцінювання ефективності роботи системи.

Посилання

1. Барабаш О.В., Колумбет В.П. Дослідження систем масового обслуговування на основі імітаційного моделювання з урахуванням мультиагентного підходу. Інфокомунікаційні та комп’ютерні технології. 2022. № 4(2). С. 115–121.
2. Скляренко О.В., Терещук Г.М., Колодінська Я.О. Економіко-математичне моделювання : навч. посібник. Київ : Вид-во Європейського університету, 2024. 200 с.
3. Гнатушенко В.В., Витовтов Г.К. Аналіз СМО при стрибкоподібній зміні інтенсивностей потоків. Проблеми прикладної математики та моделювання. 2021. С. 76–83.
4. Колодінська О.В., Медведєв М.Г. Дослідження операцій. навч. посіб. Київ : Вид-во Європ. ун-ту, 2006. 158 с.
5. Послайко Н.І. Дослідження стаціонарного режиму в системі масового обслуговування типу GI/M/1 зі слабкою післядією. Проблеми математичної моделі мультисервісних систем. 2021. С. 190–199.
6. Сеник А., Пиріг Ю., Шпур О. Дослідження інтелектуального алгоритму моніторингу якості інформаційного обслуговування користувачів. Інфокомунікаційні та комп’ютерні технології електроніки. 2024. № 4(2). С. 103–112.
7. Kawakami Y., Kawata H., Kubo T., Yasuhara N., Yoshihara S., Yoshida T. Applying Time-aware Shaper Considering User Identifier to Service Provider Network. IEEE CCNC. 2022. pp. 505–506. DOI: 10.1109/ CCNC49033.2022.9700587
8. Lina Y., Xiuming Y. Design of Intelligent Pest Monitoring System Based on Image Classification Algorithm. 2020 3rd International Conference on Control and Robots (ICCR), Tokyo, Japan, 2020, pp. 21–24, DOI: 10.1109/ ICCR51572.2020.9344213
9. Wang Y., Luo D. Design of Carbon Emission Accounting and Monitoring System Based on Artificial Intelligence Algorithm. IEEE EASCT, 2023, pp. 1–5. DOI: 10.1109/EASCT59475.2023.10393747
10. Yin J., Sun J., Zhao X., Li Q., Li J. Intelligent Monitoring of Power System Electricity Consumption Based on Isolation Forest Algorithm. IEEE ICNEPE, 2023, pp. 1051–1054. DOI: 10.1109/ICNEPE60694.2023.10429584
11. Особливості аналітичного забезпечення експлуатації інформаційних систем та обладнання в сучасних умовах / А.В. Невзоров та ін. Журнал «Прикладні питання математичного моделювання». 2023. Т. 6. № 1. С. 117–123. URL: https://ir.lib.vntu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/38308/62-67-PB%20%281%29. pdf?isAllowed=y&sequence=1
12. Lakhno, V.A., Kasatkin, D.Y., Skliarenko, O.V., Kolodinska, Y.O. Modeling and Optimization of Discrete Evolutionary Systems of İnformation Security Management in a Random Environment. Machine Learning and Autonomous Systems. Smart Innovation, Systems and Technologies, Springer, Singapore. 2022. vol 269. p. 9–22. URL: https://doi.org/10.1007/978-981-16-7996-4_2
Опубліковано
2025-04-30
Як цитувати
Скляренко, О. В., Терещук, Г. М., Ніколаєвський, О. Ю., & Скляренко, О. А. (2025). АНАЛІТИЧНЕ ТА ІМІТАЦІЙНЕ МОДЕЛЮВАННЯ СИСТЕМИ МАСОВОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ НА ПРИКЛАДІ СЕРВІСНОГО ЦЕНТРУ ТЕХНІЧНОЇ ПІДТРИМКИ КОМП’ЮТЕРІВ. Науковий вісник Таврійського державного агротехнологічного університету, 15(1), 237-244. https://doi.org/10.32782/2220-8674-2025-25-1-28