ЕКОНОМІЧНІ ІМПЕРАТИВИ CSR ТА КОМПЛАЄНС-КУЛЬТУРИ В БІЗНЕС-ПРОЦЕСАХ ФПК НА ЗАСАДАХ СТАЛОГО РОЗВИТКУ
Анотація
У статті розглядається та вдосконалюється комплексний підхід до впрова-дження економічних імперативів CSR та комплаєнс-культури в бізнес-процеси ФПК на засадах сталого розвитку. Обґрунтовано, що нова парадигма бізнес-процесів у ФПК формується на принципах сталого розвитку, поєднує дворівневу модель CSR у національній економіці, впливає на інвестиційні по-токи та стан природного середовища. В умовах інтеграції у світові ринки капі-талу та загострення екологічної та соціальної кризи в Україні роль CSR в роз-витку ФПК визначається стратегічними факторами конкурентоспроможності та забезпечують цінність бізнесу. Доведено, що CSR є імперативом довго-строкової стійкості бізнес-процесів ФПК, а їхня соціально відповідальна дія-льність знижує транзакційні та операційні витрати, дозволяє отримати доступ до нових ринків та інвестиційних ресурсів, формує позитивний корпоратив-ний імідж та бренд, знижує ризики конфліктів з державою, громадами та пра-цівниками, підвищує продуктивність праці та визначає ефективність та цін-ність компанії. Визначено взаємозв'язок між комплаєнсом та CSR у системі корпоративного управління бізнес-процесами ФПК. З точки зору галузевих регуляторів, представлено міжнародні стандарти комплаєнс-культури ФПК на основі сталого розвитку. Проаналізовано практичні аспекти інтеграції CSR та комплаєнс-культури в корпоративну стратегію ФПК України довоєнного та воєнного періодів. Визначено, що програми розвитку CSR є ключовими на-прямками довгострокової конкурентоспроможності великого бізнесу, активно просувають антикорупційний кодекс, дозволяють створювати незалежні комі-тети з комплаєнсу та забезпечують інновації контролю за фінансовими бізнес-процесами шляхом інтеграції системи управління ISO 37301:2021 у цифрові технології. Рушійними силами розвитку CSR та комплаєнс-культури в бізнес-процесах ФПК у повоєнний період мають стати – посилення вимог іноземних інвесторів та кредиторів до ESG-показників, інтеграція в європейський еконо-мічний простір, підвищення ролі репутаційного капіталу компаній та управ-ління ризиками.
Посилання
Kontseptsiiu rozvytku sotsialno vidpovidalnoho biznesu do 2030 roku [Concept of development of socially responsible business by 2030]. Ministerstvo ekonomiky, dovkillia ta silskoho hospodarstva Ukrayiny. Available at: https://me.gov.ua/news/detail?id=8baf7d2c-af65-4af7-af48-e1160084e828
Lunyova, V. A. (2023). Vprovadzhennia funktsii komplaiens-menedzhmentu dlia zrostannia prozorosti biznesu pidpryiemstv [Implementation of compliance management functions to increase the transparency of business enter-prises]. Ekonomika ta suspilstvo, no. 56. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/3086/3009
Myskiv, G. V., Pasinovych, I. I. (2023). Stalyi rozvytok i sotsialna vidpovida-lnist v umovakh viiny v Ukraini [Sustainable development and social responsibility in conditions of war in Ukraine]. Visnyk NU «Lvivska politekhnika», no. 7(1), pp. 21-36.
Chervinska, L., Chervinska, T., Kalina, I., Koval, M., Shulyar, N., Cher-nyshov, O. (2023). Sotsialna vidpovidalnist biznesu v umovakh viiny [Social re-sponsibility of business in conditions of war]. Finansovo-kredytna diialnist: prob-lemy teorii ta praktyky, no. 6(53), pp. 405-416.
Yasinska, T. (2024). Doslidzhennia vplyvu korporatyvnoi sotsialnoi vidpovi-dalnosti na rezultaty diialnosti pidpryiemstv [Research into the impact of corporate social responsibility on the performance of enterprises]. Ekonomika ta suspilstvo, no. 67. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/4734
Azarenkova, G., Azarenkov, S., Tarabanovskyi, P., Golovko, O., Kalini-na, K. (2024). Foreign experience of corporate social responsibility. Socio-economic relations in the digital society, no. 2(52), pp. 28-40.
Carroll, A. B. (1999). Corporate Social Responsibility: Evolution of a Definitional Construct. Business & Society, no. 38(3), pp. 268-295.
Carroll, A. B., Shabana, K. M. (2010). The Business Case for Corporate Social Responsibility: A Review of Concepts, Research and Practice. International Journal of Management Reviews, no. 12(1), pp. 85-105.
Directive 2014/95/EU on Non-Financial Reporting. (2014). Official Jour-nal of the European Union, no. 59, pp. 1-29.
Liga Zakon. (2024). ESG v Ukraini: vyklyky ta mozhlyvosti dlia biznesu [ESG in Ukraine: Challenges and Opportunities for Business]. Kyiv: Liga Zakon, 28 p. (in Ukrainian)
European Commission. (2022). Directive (EU) 2022/2464 on Corporate Sustainability Reporting (CSRD). Journal of the European Union, no. 78, pp. 1-65.
KPMG Ukraine. (2023). ESG Transparency Index 2023: Assessment of reporting of Ukrainian companies. Kyiv: KPMG, 48 p.
OECD. (2011). Guidelines for Multinational Enterprises. Paris: OECD Publishing, 65 p.
OECD. (2022). Responsible Business Conduct and Corporate Social Re-sponsibility. Paris: OECD Publishing, 164 p.
Paris Agreement. (2015). UNFCCC, 20 p. Available at: https://unfccc.int/process-and-meetings/the-paris-agreement
Porter, M. E., Kramer, M. R. (2011). Creating Shared Value. Harvard Business Review, no. 89(1/2), pp. 62–77.
PwC. (2023). ESG reporting: global trends and practices. London: PwC, 56 p.
Rudik, I.V., Zadvornyi, Y.I. (2024). A new dimension of corporate so-cial responsibility in the face of modern global challenges. Market economy: mod-ern management theory and practice, no. 23(2(57)), pp. 122-137.
Smith, N. C. (2003). Corporate Social Responsibility: Not Whether, But How? California Management Review, no. 45(4), pp. 52-76.
The Rio Declaration on Environment and Development. (1992). United Nations, 25 р.
Treviño, L. K., Nelson, K. A. (2021). Managing Business Ethics: Straight Talk about How to Do It Right. 7th ed. Hoboken: Wiley, 88 p.
Концепцію розвитку соціально відповідального бізнесу до 2030 року. міністерство економіки, довкілля та сільського господарства України. 2020. URL: https://me.gov.ua/news/detail?id=8baf7d2c-af65-4af7-af48-e1160084e828
Луньова В. А. Впровадження функцій комплаєнс-менеджменту для зростан-ня прозорості бізнесу підприємств. Економіка та суспільство. 2023. № 56. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/3086/3009
Миськів Г.В., Пасінович І.І. Сталий розвиток і соціальна відповідаль-ність в умовах війни в Україні. Вісник НУ «Львівська політехніка». 2023. № 7(1). С. 21-36.
Червінська Л., Червінська Т., Каліна І., Коваль М., Шуляр Н., Черни-шов О. Соціальна відповідальність бізнесу в умовах війни. Фінансово-кредитна діяльність: проблеми теорії та практики. 2023. № 6(53). C. 405-416.
Ясінська Т. Дослідження впливу корпоративної соціальної відповіда-льності на результати діяльності підприємств. Економіка та суспільство. 2024. № 67. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/4734
Azarenkova G., Azarenkov S., Tarabanovskyi P., Golovko O., Kalinina K. Foreign experience of corporate social responsibility. Socio-economic relations in the digital society. 2024. № 2(52). Рр. 28-40.
Carroll A. B. Corporate Social Responsibility: Evolution of a Definitional Construct. Business & Society. 1999. Vol. 38(3). Pp. 268-295.
Carroll A. B., Shabana K. M. The Business Case for Corporate Social Re-sponsibility: A Review of Concepts, Research and Practice. International Journal of Management Reviews. 2010. Vol. 12(1). Pp. 85-105.
Directive 2014/95/EU on Non-Financial Reporting. Official Journal of the European Union. 2014. Vol. 59. Pp. 1-29.
Liga Zakon. ESG в Україні: виклики та можливості для бізнесу. Kyiv: Liga Zakon, 2024. 28 с.
European Commission. Directive (EU) 2022/2464 on Corporate Sustain-ability Reporting (CSRD). Journal of the European Union. 2022. Vol. 78. Pp. 1-65.
KPMG Ukraine. ESG Transparency Index 2023: Assessment of report-ing of Ukrainian companies. Kyiv: KPMG, 2023. 48 p.
OECD. Guidelines for Multinational Enterprises. Paris: OECD Publish-ing, 2011. 65 p.
OECD. Responsible Business Conduct and Corporate Social Responsi-bility. Paris: OECD Publishing, 2022. 164 p.
Paris Agreement. UNFCCC, 2015. 20 p. URL: https://unfccc.int/process-and-meetings/the-paris-agreement
Porter M. E., Kramer M. R. Creating Shared Value. Harvard Business Review. 2011. Vol. 89(1/2). P. 62-77.
PwC. ESG reporting: global trends and practices. London: PwC, 2023. 56 p.
Rudik I. V., Zadvornyi Y. I. A new dimension of corporate social re-sponsibility in the face of modern global challenges. Market economy: modern management theory and practice. 2024. Vol. 23 (2(57)). Pp. 122-137.
Smith N. C. Corporate Social Responsibility: Not Whether, But How? California Management Review. 2003. Vol. 45(4). Pp. 52–76.
The Rio Declaration on Environment and Development. United Nations, 1992. 25 р.
Treviño L. K., Nelson, K.A. Managing Business Ethics: Straight Talk about How to Do It Right. 7th ed. Hoboken: Wiley, 2021. 88 p.