PRACTICAL ASPECTS OF BUSINESS DESIGN AS A PREFERRED TRADE ENTREPRENEURSHIP

  • Л. О. Андрєєва Tavria state agrotechnological university
Keywords: business project, entrepreneurship, business idea, competition, profit, payback period, the level of profitability of the sale.

Abstract

Abstract. Problem statement. Changing the economic conditions of the operation of business entities in a market pro-requires the constant examination of the external environment in order to determine the further directions of their development. This applies to the areas of trade sponsorship, where issues of business ideas implementation are very relevant. In foreign practice, such programs have been called business projects. This necessitates a review of the practical aspects of developing and realizing business projects for commercial entrepreneurship. Formulating the goals of the article. The objectives of the article are to study the practical aspects of developing and implementing business ideas by small business entities through business design; substantiation of recommendations for improvement of this process in order to increase the economic efficiency of their activity and ensure competitiveness. Main results. The main economic components of the business project are proposed to substantiate the expediency of growing seedlings of petunia of different varieties of proper quality on the basis of the individual peasant economy. Conclusions.With the help of business design, it is possible to complete complex tasks related to the development and implementation of an entrepreneurial idea: the definition of the need for material, labor, financial, information resources, sources and ways of obtaining them, evaluation of the final results of the project implementation , riskiness, economic efficiency, competitiveness of the idea. Further research requires the examination of the methodology for drawing up business projects of various spheres of trade entrepreneurship, taking into account the practical features of the types of activities and a set of factors both internal and external, that affect the development of each individual economic entity without any delay.

References

1. Алексєєва М.М. Планування діяльності фірми: навч.-метод. посібник / М.М. Алексєєва. — К.: Фінанси і статистика, 2011. — 248 с.
2. Бутенко А. І. Ризики та стратегії малого бізнесу в умовах кризи / А. І. Бутенко, І. М. Сараєва // Вісник Хмельницького національного університету. – 2010. – № 4. – Т. 3. – С. 20-23.
3. Вдовенко А. Малый бизнес – символ, но не конкурент [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://tztver.ru/articles/detail/84
4. Голяков С. М. Бизнес-планирование в малых и средних предприятиях [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ek-ua.com/artikel-business-plan.htm
5. Дмитрук М. В. Значення бізнес-планування як чинника господарської діяльності в ринковій економіці [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.rusnauka.com/10_NPE_2011/Economics/15_83478.doc.htm
6. Лосев В.А. Как составить бизнес-план. Практическое руководство с примерами готовых бизнес планов для разных отраслей / В.А. Лосев. — М.: ООО "И.Д. Вильямс", 2011. — 208 с.
7. Смаковська Ю. Критерії експертної оцінки бізнес-плану підприємницького проекту / Ю. Смаковська // Формування ринкової економіки в Україні. — 2009. — №19. — С. 434—438.
8. Тарасюк Г.М. Бізнес-план: розробка, обґрунтування та аналіз: навч. посібник / Тарасюк Г.М. – К. : Каравела, 2006. – 280 с.
9. Форд Б. Руководство Ernst & Young по составлению бизнес-планов / Форд Б., Бористайн Д., Пруэтт П. – М.: Альпи-на Паблишер, 2010. – 264 с.
10. Яременко О.Л. Стратегічне управління суб'єктами господарювання: проблеми теорії та практики: монографія / О.Л. Яременко та ін.; Нар. укр. акад. — Харків: Вид-во НУА, 2013. — 587 с.
11. TACIS. Как разработать бизнес-план [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.inventica.ru. 12. Berry T. A simple business plan // Entrepreneur. URL: https://www.entrepreneur.com/article/78610
13. Block J., Gruber M., Petty J. Towards an Improved Understanding of the Antecedents of Business Planning: A Knowledge-based Perspective // United States Association for Small Business and Entrepreneurship. Conference Proceedings. United States Association for Small Business and Entrepreneurship, 2016. URL: https://www.highbeam.com/doc/1P3-3991674591.html
14. Chomiak O. Special Strategies for the Same Situations (How to Save Efficiency in terms of The Instability and the Uncer-tainty). Companion. 2014. Vol. 17–20. P. 35–38.
Published
2018-12-17