CONTRACT AS A FORMAL PROCEDURE IN CONSULTING PRACTICE
Abstract
Abstract. Formulation of the problem. In recent years, the market of consulting services has been developing in Ukraine, especially in the framework of cooperation with international funds. The development of the market directly influences the increase of the value of professional skills of providers of consulting services, in particular managerial, economic, legal, etc. Due to the imperfection of the legislative framework for regulation of this market, the question of systemization of contracts in the market of services is extremely relevant. Also, the ability of consultants to negotiate, negotiate, and have skills in drawing up documents of intent and responsibility is gaining great significance.
Formulating the goals of the article. The purpose of the paper is to identify the main approaches to the practice of contracting consultancy services, to allocate the general functions of the contract, to make its structure.
Main results. The problem of contractual interaction in practical consulting is put into practice. The main approaches to the practice of concluding a contract for consulting services are highlighted. The factors influencing the quality of consulting services and the long-term relationship between the consultant and the client are analyzed. The functions of the contract for the provision of consulting services, the typical contract structure for consulting services are outlined. Client-orientation in the consulting business is a guarantee of long-term relationships, since sometimes, the only competitive advantage in today's market is the level of service.
Conclusions. Consulting in the agrarian service is intended to solve important issues related, first of all, to increasing the competitiveness of agrarian enterprises in the current market conditions. For efectivist work, consultants should develop long-term partnerships with clients through mutual trust, reciprocal requests, high-quality services, etc. One of the important conditions for the development of such relationships is the formal procedure of consulting practice - a contract for the provision of consulting services. Well-documented co-operation and customer expectations, in our opinion, will help establish close contact between providers and consumers of consulting services and ensure the success of consulting projects.
References
2. Бакушевич І., Мартиняк І. Маркетингові комунікації у сфері інформаційно-комунікаційних послуг та їх вплив на зміни кон’юнктури транскордонних ринків / І. Бакушевич, І. Мартиняк // Маркетинг в Україні – 2013. - №1. – С.24-33.
3. Кропивко М.Ф. Управлінський консалтинг. Навчальний посібник / М.Ф. Кропивко, Т.П Кальна-Дубінюк, М.Ф. Безкров-ний та ін. // М.:Агроконсалт. – 2004 р. – 344 с.
4. Борисенко О.С., Фісун Ю.В. Маркетинг відносин як сучасна концепція маркетингу / О.С. Борисенко, Ю.В. Фісун // Ін-фраструктура ринку. – 2017. – Випуск 7. - С. 107-113.
5. Шульга Р.Р. Категорія «Торгівля послугами»:сутність та проблеми застосування у господарському законодавстві України / Р. Р. Шульга // Форум права. - 2010. - № 4. - С. 976-981.
6. Шемшученко Ю.С. Великий енциклопедичний юридичний словник К.:Юридична думка. - 2012. – 1020 с.
7. Бейч Э. Консалтинговый бізнес / Э. Бейч / Пер. с англ. – СПб.: Питер. – 2006. – 272 с.
8. Schein, E. H. The concept of client from a process consultation perspective: A guide for change agents / E. H. Schein // Journal of Organizational Change Management. – 1997. – №10(3). – Р. 202–216.
9. McLachlin, R. D. Factors for consulting engagement success / R. D., McLachlin // Management Decision. – 1999. – №37(5)ю – р. 394–404.
10. Уткин Э. А. Консалтинг / Э. Уткин. – М.: Ассоциация авторов и издателей «Тандем» - изд-во «Экмос». – 1998. – 354 с.
11. Посадский А.П. Основы консалтинга: Пособие для преподавателей экономических и бизнес-дисциплин / А.П. По-садский. – М.: 1999. – 240 с. 12. Андрушків Б. Стратегія розвитку консалтингу в системі управління інноваційним розвитком підприємства / Б. Анд-рушків [и др.] // Вісник Приазовського державного технічного університету : зб. наукових праць / ПДТУ. – Маріуполь, 2016. – Вип. 32, Т. 1. – С. 141–149. – (Серія : Економічні науки).
13. Бетехтін О.В. Пріоритети розвитку консалтингових послуг в Україні / О.В. Бетехтін // Інвестиції: практика та досвід. – 2010. – №8. – С.56-57.
14. Верба В.А., Решетняк Т.І. Організація консалтингової діяльності: Навч. посібник. – К.: КНЕУ, 2000. – 244 с.
15. Кальна-Дубінюк Т. П. Обгрунтування теоретичних аспектів в консалтингу / Т.П. Кальна-Дубінюк // Вісник аграрної науки. – 2008. – №12. – С.75-76.