EXPERIENCE OF THE KAZAKH NATIONAL AGRARIAN UNIVERSITY IN THE TRANSFORMATION INTO A WORLDCLASS UNIVERSITY

  • К. М. Тиреуов Kazakh National Agrarian University
  • Т. И. Есполов Kazakh National Agrarian University
  • У, К. Керимова Kazakh National Agrarian University
  • М. А. Алексеева Kazakh National Agrarian University
Keywords: research, intensity, integration, consortium, infrastructure, motivated contingent, student.

Abstract

Abstract. The article reveals the need for the creation of research universities for the purpose of intensive
integration into the agricultural research and production consortium, dynamic entry into the international scientific and educational space, infrastructure development, and the formation of a motivated student population.
The aim of the presented research is to search, attract and transfer new knowledge and technologies to the agricultural sector of the republic, which contributes to the development of close cooperation with leading universities and research centers of the world.
For the creation and development of applied and research units for the purpose of transformation of the Kazakh National Agrarian University into a National Research University, a large preparatory work was conducted on the basis of SWOT-analysis. The world experience of setting up research universities and research centers on the example of Texas and Stanford Universities, as well as the Manchester Metropolitan University, was studied. In order to integrate agrarian education, science, production, universities began to actively cooperate with farms through the Kazakh-American Extension Information Center, Farmers' Higher Schools, Agribusiness and Law. Training and research centers for students' practice have been established. The International Association “Agro-education” and the Small Academy are opened, which carry out a continuous system of agrarian education: school (lyceum) - college - university, thus providing the principle of “lifelong learning”.
As a result of the effective management, in a short period KazNAU concentrated its resources and became the nucleus of educational, scientific and innovative activity, accelerated development of the agrarian sector, which really affect the competitiveness of the country in this industry.

References

1.Послание Президента республики Казахстан – лидера нации Н.А. Назарбаева народу Казахстана. Стратегия «Казахстан -2050» Новый политический курс состоявшегося государства. // http://www.akorda.kz., Астана, 2012 г.
2.Об образовательной и научно-исследовательской деятельности вузов Казахстана https://articlekz.com, 2013г.
3. Попова М.В., Сапожников А.В., Сапожников В.И. «Информационные, коммуникационные технологии». Учебник – М.: РПА «АПР», 2009.
4. Материалы круглого стола: «Государственная программа развития образования в Республике Казахстан до 2020 года» // Проблемы высшей школы. Алматы,
5. Послание Президента Республики Казахстан – Лидера нации народу Казахстана «Социально-экономическая модернизация - главный вектор развития Казахстана». Индустриальная Караганда, 28 января 2012 года.
6. Государственная программа развития образования Республики Казахстан на 2011-2012 годы. г. Астана, 7 декабря 2010 г.
7. Ешметова Г. История развития профессионального образования в Республике Казахстан. г. Алматы, 2011.
8. Дауталиева Р. Конкурентоспособность специалиста – успех в профессиональной и личностной сферах \\ Образование.-2010.-№5(53).-С.59-61.
9. Журавлев А.Л. Ушаков Д.В. Образование и конкурентоспособность нации: психологические аспекты \\ Психологический журнал.-2009.-Т.30.№1.-С.5-13.
10. Назарбаев Н.А. Интервью в прямом эфире телевизионным программам «Хабар», «Казахстан», «Астана» и Казахскому радио \\Казахстанская правда. -14 ноября 2009г.
11. Научно-педагогический журнал «Образование».-2015 г. №2.-С.10-17.
12. Белин «Фундаментальные и прикладные исследования в области образования» 2011г. №5-6. -С.9-15.
Published
2019-09-11