КОНСТРУКТИВНА МОДЕЛЬ РЕАЛІЗАЦІЇ ПОТЕНЦІАЛУ ІНДУСТРІЇ ТУРИЗМУ УКРАЇНИ В ЄВРОПЕЙСЬКОМУ ГЕОЕКОНОМІЧНОМУ ПРОСТОРІ

Ключові слова: індустрія туризму, міжнародне співробітництво, європейський простір, геоекономіка, локально-регіональна система, потенціал

Анотація

Виокремлено показники локально-регіональної системи туризму. Запропоновано комплексний рівень ефективного використання моделі потенціалу міжнародного співробітництва. Визначено етапи оцінки і реалізації потенціалу міжнародного співробітництва в європейському геоекономічному просторі індустрії туризму. Розраховано індекс і спрогнозовано зміни інтегрального показника реалізації потенціалу міжнародної кооперації локально-регіональних систем індустрії туризму України і макро-регіональних систем країн Європи.

Посилання

Джі Ч. Й., Файос-Сола Е. Міжнародний туризм: глобальна перспектива. Мадрид : Всесвітня туристична організація, 1997.

Trusova N. V., Cherniavska T. A., Pasieka S. R., Hranovska V. Hr., Prystemskyi O. S., Demko V. S. Innovative clustering of the region in the context of increasing competitive positions of the enterprises of the tourist recreational destination. GeoJournal of Tourism and Geosite. 2020. Vol. 33(3). Р. 1126–1134.

Хол Д., Сміт М., Марцишевська Б. Туризм у Новій Європі: виклики та можливості розширення ЄС. Воллінгфорд, Оксфордшир; Бостон, Массачусетс: CABI CABI, 2006.

Trusova N., Tsviliy S., Gurova D., Demko V., Samsonova V. Budget Instruments for Stimulating the Development of the Investment Potential of the Tourism Industry in Ukraine. Economic Affairs. 2023. Vol. 68. № 01s. Р. 253-269.

Гончаренко Н. І., Скляренко Я. І. Теоретико-методологічні основи дослідження туристичної політики Європейського Союзу. Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. Серія «Міжнародні відносини. Економіка. Туризм». 2017. № 6. С. 161–166.

Selin S. Developing a typology of sustainable tourism partnerships. Journal of Sustainable tourism. 1999. № 7(3). P. 260–273.

Cunha J. Tourism Cluster Competitiveness and Sustainability: Proposal for a Systemic Model to Measure the Impact of Tourism on Local Development. Brazilian Administration Review. 2005. № 2(2). P. 47–62

Carlisle S., Johansen A., Kunc M. Strategic foresight for (coastal) urban tourism market complexity: The case of Bournemouth. Tourism Management. 2016. №54. P. 81–95.

Sklyarenko Ya., Khanova О. Analysis of factors of influence on the development of tourism area of European Union. Technology audit and production reserves. 2018. № 5(43). P. 9–14.

Kamkhaji J. C. Crisis, learning and policy change in the European Union. European Public Policy. 2016. № 24(10). P. 714–734.

Matsuka V.M. Assessment of Ukraine's competitiveness on the world tourist market. Bulletin of the Mariupol State University. Series: Economy. 2018. № 16. P. 93–102.

Kozmenko O. Analysis of countries’ investment attractiveness in the field of tourism industry. Investment Management and Financial Innovations, 2015. № 12(3-1). P. 56–63.

United Nations Statistics Division. Tourism Satellite Account: Recommended Methodological Framework. 2008. URL: https://www.unstats.un.org/unsd/publication/Series/F (дата звернення 5.02.2024).

Sedarati P., Santos S., Pintassilgo, P. System dynamics in tourism planning and development. Tourism Planning & Development. 2018. P. 1–25.

Tourist streams 1999-2020. 2023. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2007/tyr/tyr_u/potoki2006_u.htm (дата звернення 29.01.2024).

Tsviliy S. M., Ogloblina V. O., Demko V. S., Pavliuk A. A., Pisetskyi M. M. Potential of international cooperation of Ukraine in the geoeconomic space of the tourist industry. GeoJournal of Tourism and Geosites. 2023. № 49(3). Pp. 946–961.

UNWTO Tourism Dashboard. UNWTO Tourism Dashboard – Insights on key performance indicators for inbound and outbound tourism at the global, regional and national levels. 2023. URL: https://www.unwto.org/unwto-tourism-dashboard (дата звернення 3.02.2024).

UNWTO. Барометр світового туризму, 20(5), 2022. С. 1–5. URL: https://webunwto.s3.eu-west1.amazonaws.com/s3fs-public/2022 (дата звернення 6.02.2024).

The Travel & Tourism Competitiveness Report. 2021. URL: https://www.bloomconsulting.com/journal/bloom-consulting-international-data-partner-for-the-2021-travel-tourism-competitivenessreport-ttcr-for-the-world-economic--forum (дата звернення 31.01.2024).

Туристичний портал України. URL: http://www.stejka.com/ukr (дата звернення 30.01.2024).

Gee, Ch. Y., Fayos-Solá, E. (1997). International Tourism: A Global Perspective. Madrid: World Tourism Organization.

Trusova, N. V., Cherniavska, T. A., Pasieka, S. R., Hranovska, V. Hr., Prystemskyi, O. S., Demko, V. S. (2020). Innovative clustering of the region in the context of increasing competitive positions of the enterprises of the tourist-recreational destination. GeoJournal of Tourism and Geosite, 33(3), 1126–1134.

Hall, D., Smith, M., Marciszewska, B. (2006). Tourism in the New Europe: The Challenges and Opportunities of EU Enlargement. Wallingford, Oxfordshire; Boston, MA: CABI CABI.

Trusova, N., Tsviliy, S., Gurova, D., Demko, V., Samsonova, V. (2023). Budget Instruments for Stimulating the Development of the Investment Potential of the Tourism Industry in Ukraine. Economic Affairs, 68(01s), 253–269.

Honcharenko, N. I., Skliarenko, Ya. P. (2017). Theoretical and methodological foundations of the study of tourism policy of the European Union. V.N. Karazina Bulletin of Kharkiv National University. Series "International Relations. Economy. Tourism", 6, 161–166.

Selin, S. (1999). Developing a typology of sustainable tourism partnerships. Journal of Sustainable tourism, 7(3), 260–273.

Cunha, J. (2005). Tourism Cluster Competitiveness and Sustainability: Proposal for a Systemic Model to Measure the Impact of Tourism on Local Development. Brazilian Administration Review, 2(2), 47–62.

Carlisle, S., Johansen, A., Kunc, M. (2016). Strategic foresight for (coastal) urban tourism market complexity: The case of Bournemouth. Tourism Management, 54, 81–95.

Sklyarenko, Ya., &Khanova, О. (2018). Analysis of factors of influence on the development of tourism area of European Union. Technology Audit and Production Reserves, 5(43), 9–14.

Kamkhaji, J. C. (2016). Crisis, learning and policy change in the European Union. European Public Policy, 24(10), 714–734.

Matsuka, V.M. (2018). Assessment of Ukraine's competitiveness on the world tourist market. Bulletin of the Mariupol State University. Series: Economy, 16, 93–102.

Kozmenko, O. (2015). Analysis of countries’ investment attractiveness in the field of tourism industry. Investment Management and Financial Innovations, 12(3-1), 56–63.

United Nations Statistics Division. (2008). Tourism Satellite Account: Recommended Methodological Framework. Retrieved from: https://www.unstats.un.org/unsd/publication/Series/F

Sedarati, P., Santos, S., Pintassilgo, P. (2018). System Dynamics in Tourism Planning and Development. Tourism Planning & Development, 1–25.

Tourist streams. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2007/tyr/tyr_u/potoki2006_u.htm

Tsviliy, S.M., Ogloblina, V.O., Demko, V.S., Pavliuk, A.A., & Pisetskyi, M.M. (2023). Potential of international cooperation of Ukraine in the geoeconomic space of the tourist industry. GeoJournal of Tourism and Geosites, 49(3), 946–961.

UNWTO Tourism Dashboard – Insights on key performance indicators for inbound and outbound tourism at the global, regional and national levels. UNWTO Tourism Dashboard. URL: https://www.unwto.org/unwto-tourismdashboard

UNWTO. (2022). World Tourism Barometer, 20(5), 1–5. URL: https://webunwto.s3.eu-west1.amazonaws.com/s3fs-public/2022-09/UNWTO_Barom22_05_Sept_EXCERPT.pdf?VersionId=pYFmf7WMvpcfjUDuhNzbQ_G.4phQX79q

The Travel & Tourism Competitiveness Report/ (2021). URL: https://www.bloomconsulting.com/journal/bloom-consulting-international-data-partner-for-the-2021-travel-tourism-competitivenessreport-ttcr-for-the-world-economic-forum/

Tourist portal of Ukraine. URL: http://www.stejka.com/ukr [in Ukrainian].

Опубліковано
2024-05-03