ЕКОНОМІЧНА СУТНІСТЬ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ ХАРЧОВОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ НА ЗАСАДАХ ІННОВАЦІЙ
Анотація
В статті розглянуто економічна сутність конкурентоспроможності підприємств харчової промисловості на засадах інформаційно-інноваційних технологій для підвищення ефективності логістичної системи в галузевій структурі споживчого ринку. Запропоновано власне тлумачення поняття економічної сутності «конкурентоспроможність підприємств харчової промисловості». Наведена загальна блок-схема стимулюючих та дестимулюючих чинників, що обумовлюють посилення та послаблення конкурентоспроможності підприємств харчової промисловості. Пропоновані чинники потенційних переваг харчової промисловості в країні мають взаємозв'язок між собою для підвищення конкурентоспроможності підприємствами в структурній перебудові галузей на засадах преференцій ЄС, інформаційно-інноваційних технологій та продовольчого забезпечення.
Посилання
Альохін О.Б., Ванина Н.Н. Застосування методів системного аналізу у задачах планування діяльності щодо підвищення конкурентоспроможності підприємств. Економіка: реалії часу. 2011. № 1. С. 180–186.
Антонюк Л.Л. Міжнародна конкурентоспроможність країн: теорія та механізм реалізації: монографія. Київ: КНЕУ, 2004. 273 с.
Баєва В.В. Генезиз наукових поглядів на конкурентоспроможність підприємств харчової промисловості. Соціо-еколого-економічний розвиток агропродовольчої сфери України в сучасних умовах: проблеми та шляхи їх розв’язання: монографія. Одеса : Промітей, 2015. С. 97–105.
Баранюк Х.О. Методи оцінки конкурентоспроможності підприємств: дослідження та удосконалення. Інноваційна економіка. 2017. № 5-6(69). С. 113–118.
Венгер В.В. Теоретичні підходи до визначення поняття «Конкурентоспроможність». Науковий вісник Херсонського державного університету. 2014. № 8(7). С. 45–48.
Волощук К.Б. Концептуальні основи формування інноваційно-інвестиційної моделі підприємств аграрного сектору в умовах розвитку нової економіки. Вісник Хмельницького національного університету: економічні науки. 2013. № 4(1). С. 147–151.
Губіна В.В. Механізми підвищення конкурентоспроможності підприємств харчової промисловості: монографія. Харків : Панов, 2015. 204 с.
Дейнеко Л.В. Розвиток харчової промисловості України в умовах ринкових перетворень: Проблеми теорії і практики. Київ : Знання, 1999. 331 с.
Ковтун О.І. Конкурентоспроможність підприємства: стратегічний контекст: монографія. Львів : Видавництво Львівської комерційної академії, 2009. 276 с.
Конкурентоспроможність: проблеми науки та практики: монографія. Харків : ІНЖЕК, 2007. 264 c.
Медвідь В.Ю., Бузовська І. Є. Системний підхід щодо визначення змістовних складників конкурентних переваг аграрного сектору економіки в умовах глобалізаційних викликів. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Економіка і управління. 2019. Т. 30(69), № 3. С. 45–52.
Павлова В.А. Конкурентоспроможність підприємства: оцінки та стратегія забезпечення. Дніпро : Видавництво ДУЕП, 2006. 276 с.
Пономаренко В.С., Тридід О.М., Кизим М.О. Стратегія розвитку підприємства в умовах кризи. Харків : Видавничий дім «ІНЖЕК», 2003. 328 с.
Отенко І.П. Стратегічні пріоритети підприємства: монографія. Харків : Видавництво ХНЕУ, 2008. 180 с.
Сумець О.М., Сомова О.Є., Пєліхов Є.Ф. Оцінка конкурентоспроможності сучасного промислового підприємства. Київ : Професіонал, 2007. 208 с.
Фаріон І.Д., Бурденюк Т.Г. Концептуальні підходи до визначення конкурентоспроможності підприємств. Науковий вісник Чернівецького торговельно-економічного інституту КНТЕУ. Економічні науки. 2008. № 3. С. 115–127.
Хрипюк В.І. Харчова промисловість України: ретроспективний аналіз та сучасні проблеми розвитку. Економіка АПК. 2018. № 9. С. 77–86.
Allen M.R., Kearney M.W., Cramér V. The SAGE Encyclopedia of Communication Research Methods. Los Angeles, CA: SAGE. 2017. 107 р.
Bucalew L.W., Pearson W.H. Critical factors in the Chi-square test of independence: A technique for exploratory data analysis. Bulletin of the Psychonomic Society. 1982. Vol. 19(4). Р. 225–226.
McHugh M.L. The Chi-square test of independence. Biochemia medica. 2013. Vol. 23(2). Р. 143–149.
Mittal V., Kamakura W.A. Satisfaction, Repurchase Intent, and Repurchase Behavior: Investigating the Moderating Effect of Customer Characteristics. Journal of Marketing Research. 2001. Vol. 38(1). Р. 131–142.
Nelson O., Mancilla W., Sepúlveda S. Upstream information distortion in the agro food supply chain. Supply Chain Management: An International Journal. 2017. Vol. 22(5). P. 411–423.
Prajogo D., Olhager J. Supply chain integration and performance: The effects of long term relationships, information technology and sharing, and logistics integration. International Journal of Production Economics. 2012. Vol. 135(1). P. 514–522.
Sargeant A., Lee S. Donor Trust and Relationship Commitment in the U.K. Charity Sector: The Impact on Behavior. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly. 2004. Vol. 33(2). Р. 185–202.
Sheth J.N., Malhotra N.K., Kitchen P.J., Burgmann, I. Integrated Marketing Communication. Wiley International Encyclopedia of Marketing (Part 4: Advertising and Integrated Communication). Hoboken, NJ: John Wiley and Sons, 2010. 147 р.
Thomson M., Mcinnis D.J., Park C.W. The Ties that Bind: Measuring the Strength of Consumers’ Emotional Attachments to Brands. Journal of Consumer Psychology. 2005. Vol. 15(1). Р. 77–91.
Tirenni G., Labbi A., Berrospi C., Elisseeff A., Bhose T., Pauro K., Pöyhönen S. Customer Equity and Lifetime Management (CELM) Finnair Case Study. Marketing Science. 2007. Vol. 26(4). Р. 553–565.
Venkatesan R., Kumar V. A Customer Lifetime Value Framework for Customer Selection and Resource Allocation Strategy. Journal of Marketing. 2004. Vol. 68(4). Р. 106–125.
Alyokhin, O. B., Vanina, N. N. (2011) The application of methods of system analysis in the tasks of planning activities to increase the competitiveness of enterprises. Economics: realities of time, no. 1, 180–186. (in Ukrainian)
Antonyuk L. L. (2004) International competitiveness of countries: theory and implementation mechanism: monograph. Kyiv: KNEU. (in Ukrainian)
Baeva V. V. (2015) The genesis of scientific views on the competitiveness of food industry enterprises. Socio-ecological-economic development of the agro-food sector of Ukraine in modern conditions: problems and ways to solve them: monograph. Odesa: Prometheus, pp. 97–105. (in Ukrainian)
Baranyuk H. O. (2017) Methods of assessing the competitiveness of enterprises: research and improvement. Innovative Economy, no. 5-6(69), 113–118. (in Ukrainian)
Wenger V. V. (2014) Theoretical approaches to defining the concept of "Competitiveness". Scientific Bulletin of Kherson State University, no. 8(7), pp. 45–48. (in Ukrainian)
Voloshchuk K. B. (2013) Conceptual foundations of the formation of the innovation and investment model of enterprises of the agrarian sector in the conditions of the development of the new economy. Bulletin of the Khmelnytskyi National University: Economic Sciences, no. 4(1), pp. 147–151. (in Ukrainian)
Gubina V. V. (2015) Mechanisms of increasing the competitiveness of food industry enterprises: [monograph]. Kharkiv: Panov. (in Ukrainian)
Deineko L. V. (1999) Development of the food industry of Ukraine in the conditions of market transformations: Problems of theory and practice. Kyiv: Knowledge. (in Ukrainian)
Kovtun O. I. (2009) Enterprise competitiveness: strategic context: monograph. Lviv: Publishing House of the Lviv Commercial Academy. (in Ukrainian)
Competitiveness: problems of science and practice: monograph. (2007) Kharkiv: INZHEK. (in Ukrainian)
Medvid V. Yu. Buzovska I. E. (2019) A systematic approach to determining meaningful components of competitive advantages of the agrarian sector of the economy in the context of globalization challenges. Scientific notes of TNU named after V. I. Vernadskyi. Series: Economics and Management, no. 30(69), 3, 45–52. (in Ukrainian)
Pavlova V. A. (2006) Competitiveness of the enterprise: assessments and strategy of provision. Dnipro: DUEP Publishing House. (in Ukrainian)
Ponomarenko V. S., Tridid O. M., Kyzim M. O. (2003) Enterprise development strategy in crisis conditions. Kharkiv: INZHEK Publishing House. (in Ukrainian)
Otenko I. P. (2008) Strategic priorities of the enterprise: monograph. Kharkiv: Khneu Publishing House. (in Ukrainian)
Sumets O. M., Somova O. E., Pelikhov E. F. (2007) Evaluation of the competitiveness of a modern industrial enterprise. Kyiv: Professional. (in Ukrainian)
Farion I. D., Burdenyuk T. G. (2008) Conceptual approaches to determining the competitiveness of enterprises. Scientific Bulletin of the Chernivtsi Trade and Economic Institute of KNTEU. Economic Sciences, no. 3, pp. 115–127. (in Ukrainian)
Khrypiuk V. I. (2018) Food industry of Ukraine: retrospective analysis and modern development problems. Economy of APC, no. 9, pp. 77–86. (in Ukrainian)
Allen M. R., Kearney M. W., Cramér V. (2017) The SAGE Encyclopedia of Communication Research Methods. Los Angeles, CA: SAGE.
Bucalew L. W., Pearson W. H. (1982) Critical factors in the Chi-square test of independence: A technique for exploratory data analysis. Bulletin of the Psychonomic Society, no. 19(4), pp. 225–226.
McHugh M. L. (2001) The Chi-square test of independence. Biochemia medica, no. 23(2), pp. 143–149.
Mittal,V., Kamakura W. A. (2001) Satisfaction, Repurchase Intent, and Repurchase Behavior: Investigating the Moderating Effect of Customer Characteristics. Journal of Marketing Research, no. 38(1), 131–142.
Nelson O., Mancilla W., Sepúlveda S. (2017) Upstream information distortion in the agro food supply chain. Supply Chain Management: An International Journal, no. 22(5), pp. 411–423.
Prajogo D., Olhager J. (2012) Supply chain integration and performance: The effects of long term relationships, information technology and sharing, and logistics integration. International Journal of Production Economics, no. 135(1), pp. 514–522.
Sargeant A., Lee S. (2004) Donor Trust and Relationship Commitment in the U.K. Charity Sector: The Impact on Behavior. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, no. 33(2), pp. 185–202.
Sheth J. N., Malhotra N. K., Kitchen P. J., Burgmann I. (2010) Integrated Marketing Communication. Wiley International Encyclopedia of Marketing (Part 4: Advertising and Integrated Communication). Hoboken, NJ: John Wiley and Sons.
Thomson M., Mcinnis D. J., Park C. W. (2005) The Ties that Bind: Measuring the Strength of Consumers’ Emotional Attachments to Brands. Journal of Consumer Psychology, no. 15(1), pp. 77–91.
Tirenni G., Labbi A., Berrospi C., Elisseeff A., Bhose T., Pauro K., Pöyhönen S. (2007) Customer Equity and Lifetime Management (CELM) Finnair Case Study. Marketing Science, no. 26(4), pp. 553–565.
Venkatesan R., Kumar V. (2004) A Customer Lifetime Value Framework for Customer Selection and Resource Allocation Strategy. Journal of Marketing, no. 68(4), pp. 106–125.