МЕТОДИЧНИЙ ПІДХІД ДО ОЦІНКИ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ ХАРЧОВОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ НА ЗАСАДАХ ІННОВАЦІЙ
Анотація
В статті розглянуто методичного підходу до оцінки конкурентоспроможності підприємств харчо-вої промисловості, який базується на комплексній композиції вартісно-орієнтованих компонент зростання кон-курентних переваг, що гармонізують структуру галузевої мережі суб’єктів переробно-харчової продукції в логістичній системі інформаційно-інноваційних технології споживчого ринку, із врахуванням інструментів стій-ного розвитку, орієнтованих на довгострокові партнерські відносини із агробізнесом для задоволення потреб (вимог) споживачів, отримання позитивного ефекту в економічному середовищі. Визначено заходи підвищення конкурентоспроможності підприємств харчової промисловості. Наведено методи комплексної оцінки конкурен-тоспроможності підприємств харчової промисловості. Представлено графічна інтерпретація та методика обчи-слення піраміди багатокутника конкурентоспроможності, що слугує платформою для побудови імітаційної моделі ринкової рівноваги в умовах конкурентного середовища виробників харчової промисловості. Представ-лено етапи кластеризації підприємств харчової промисловості за рівнем розвитку галузевої мережі в логістич-ній системі інформаційно-інноваційних технологій споживчого ринку. Наукові підходи до оцінки конкуренто-спроможності підприємств харчової промисловості характеризують наукове обґрунтування дії статистичних і динамічних законів системи за ознаками споживчої вартості, включаючи принципи системності, структурова-ності, погодження, оптимальності, адаптивності та інноваційності. Представлено сукупність показників та ета-пи обрахунку, які дозволяють провести комплексне оцінювання рівня розвитку галузевої мережі в логістичній системі інформаційно-інноваційних технологій споживчого ринку, цільовою спрямованістю якого є використан-ня таксиметричного методу багатомірної статистики та розрахунок двох інтегральних показників: інтеграль-ний показник результатів фінансової діяльності підприємств та інтегральний показник рівня розвитку маркетин-гових комунікацій в логістичній системі інформаційно-інноваційних технологій споживчого ринку.
Посилання
Бердар М.М. Конкурентоспроможність підприємств харчової промисловості України: сучасні проблеми та напрями підвищення. Агросвіт. 2018. № 12. С. 8-14.
Багатокутник конкурентоспроможності: наочний спосіб побачити власні конкурентні переваги та недолі-ки. 2020. URL: https://bakertilly.ua/%D0%B1%D0%B0%D0%B3%D0%B0%D1%82%D0%BE%D0%BA%D1%83%D1%82%
Варга І.Ф. Формування конкурентних переваг на підприємстві. Бізнес-Інформ. 2013. № 1. С. 219-222.
Гавва В.Н., Божко Е.А. Потенціал підприємства: формування та оцінювання. Киї: Центр навчальної літе-ратури, 2004. 224 с.
Діденко Є.О. Процес досягнення підприємством конкурентних переваг. Ефективна економіка. 2016. № 11. URL: http://www.economy.nayka.com.ua
Добрянська Н.А., Попович О.М., Варгатюк М.О. Суть та значення методу бенчмаркінгу відносно оцінки конкурентоспроможності підприємства. Агросвіт. 2016. № 11. С. 3-6.
Іванов Ю.Б., Орлов П.А., Іванова О.Ю. Конкурентні переваги підприємства: оцінка, формування та розви-ток: монографія. Харків : IНЖЕК, 2008. 352 с.
Ларіна Я.С. Формування та механізми реалізації маркетингових стратегій в агропродовольчому підкомп-лексі АПК: монографія. Київ : Преса України, 2008. 344 с.
Максімова В.Ф. Внутрішній контроль економічної діяльності промислового підприємства – системний підхід до розвитку: монографія. Київ : АВРІО, 2005. 264 с.
Малік М.Й., Нужна О.А. Конкурентоспроможність аграрних підприємств: методологія і механізми: моно-графія. Київ : Інститут аграрної економіки, 2007. 270 с.
Мельник С.І. Основні напрямки формування конкурентних переваг аграрних підприємств України в рин-кових умовах: монографія. Луганськ : Ноулідж, 2010. 368 с.
Морщенок Т.С. Бенчмаркінг як інструмент підвищення конкурентоспроможності підприємницьких струк-тур. Економіка і суспільство. 2017. № 9. С. 533-540.
Нісходовська О.Ю., Марусей Т.В. Конкурентні переваги підприємств по вирощуванню круп’яних куль-тур. Економіка та управління підприємствами. 2019. № 20. С. 332-337.
Пасхавер Б.Й., Молдаван Л.В., Шубравська О.В. Виклики і шляхи агропродовольчого розвитку. Київ: НАН України. Інститут економіки та прогнозування, 2009. 432 с.
Позняк С.В. Конкурентні переваги і конкурентоспроможність. Актуальні проблеми економіки. 2002. № 1. С. 50–53.
Прокопець Л.В. Складові підвищення конкурентоспроможності сільськогосподарських підприємств. Збі-рник наукових праць. Серія: Економічні науки. 2011. №7. С. 384-394.
Рибакова О.В. Конкуренція і конкурентоспроможність: економічна сутність та фактори підвищення. Нау-ковий вісник Академії муніципального управління. 2009. № 7. С. 155-161.
Семенчук І.М., Мала К.Ю. Шляхи підвищення конкурентоспроможності підприємств харчової промис-ловості. Агросвіт. 2019. № 5. С. 56-61.
Сита Є.М. Дослідження існуючих методів оцінки конкурентоспроможності підприємства. Ефективна економіка. 2019. №12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/12_2019/98.pdf
Стельмащук Н.А. Діагностика конкурентних переваг аграрних підприємств. Сталий розвиток економіки. 2013. № 4. С. 125-132.
Федулова Л. Перспективи інноваційно-технологічного розвитку промисловості України. Економіка Укра-їни. 2008. № 7. С. 24–36.
Федулова Л.І. Економіка знань: Київ: Інститут економіки та прогнозування НАН України, 2009. 600 с.
Холод В.В. Чотирьохвекторна модель розвитку конкурентного статусу. Економічні науки. 2010. №6. URL: http://www.rusnauka.com/17_AND_2010/Economics/68045.doc.htm
Шарко М.В., Васильченко К.Г. Шляхи та напрями підвищення конкурентоспроможності підприємств ха-рчової промисловості. Економіка харчової промисловості. 2015. № 1. С. 38-41.
Шаповалова І.В. Конкурентні переваги підприємства: ретроспективний аналіз трактування термінів. Економіка і суспільство. 2017. №10. С. 427-432.
Hofstede G., Hofstede G.J., Minkov M. Cultures and Organization: Software of he Mind. New York: McGraw-Hill. 2010, 211 р.
Keller K.L. Building strong brands in a modern marketing communications environment. Journal of Marketing Communications. 2009. Vol. 15(2–3). P. 139–155
Maycotte H.O. Customer Lifetime Value – The Only Metric That Matters. Forbes/Enterpreneurs. 2015. URL: www.forbes.com/sites/homaycotte/2015/08/25/customer-lifetime-value-the-only-metric-that-matters/#396fd31c3876
Sheth J.N., Malhotra N.K., Kitchen P.J., Burgmann I. Integrated Marketing Communication. Wiley International Encyclopedia of Marketing (Part 4: Advertising and Integrated Communication). Hoboken, NJ: John Wiley and Sons. 2010. URL: https://dx.doi.org/10.1002/9781444316568.wiem04001
Berdar M. M. (2018) Competitiveness of food industry enterprises of Ukraine: modern problems and directions for improvement. Agrosvit, no. 12, pp. 8-14.
Polygon of competitiveness: a visual way to see your own competitive advantages and disadvantages. (2020). Available at: https://bakertilly.ua/%D0%B1%D0%B0%D0%B3%D0%B0%D1%82%D0%BE%D0%BA%D1%83%D1%82%
Varga I. F. (2013) Formation of competitive advantages at the enterprise. Business-Inform, no. 1, pp. 219-222.
Gavva V. N., Bozhko E. A. (2004) Enterprise potential: formation and evaluation. Kyiv: Center for Educational Literature.
Didenko E. O. (2016) The process of the enterprise achieving competitive advantages. Effective economy, no. 11. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua
Dobryanska N. A., Popovych O. M., Vargatyuk M. O. (2016) The essence and significance of the benchmarking method in relation to the assessment of the company's competitiveness. Agrosvit, no. 11, pp. 3-6.
Ivanov Yu. B., Orlov P. A., Ivanova O. Yu. (2008) Competitive advantages of the enterprise: assessment, formation and development: monograph. Kharkiv: INZHEK.
Larina J. S. (2008) Formation and mechanisms of implementation of marketing strategies in the agro-food sub-complex of the agricultural sector: monograph. Kyiv: Press of Ukraine.
Maksimova V. F. (2005) Internal control of the economic activity of an industrial enterprise – a systematic approach to development: monograph. Kyiv: AVRIO.
Malik M. Y., Nuzhna O. A. (2007) Competitiveness of agricultural enterprises: methodology and mechanisms: monograph. Kyiv: Institute of Agrarian Economics.
Melnyk S. I. (2010) Main directions of formation of competitive advantages of agricultural enterprises of Ukraine in market conditions: monograph. Luhansk: Knowledge.
Morschenok T. S. (2017) Benchmarking as a tool for increasing the competitiveness of business structures. Economy and society, no. 9, pp. 533-540.
Niskhodovska O. Yu., Marusei T. V. (2019) Competitive advantages of grain crop growing enterprises. Economics and Enterprise Management, no. 20, pp. 332-337.
Paskhaver B. Y., Moldavan L. V., Shubravska O. V. (2009) Challenges and ways of agro-food development. Kyiv: NAS of Ukraine. Institute of Economics and Forecasting.
Pozniak S. V. (2002) Competitive advantages and competitiveness. Current problems of economics, no. 1, pp. 50–53.
Prokopets L. V. (2011) Components of increasing the competitiveness of agricultural enterprises. Collection of scientific papers. Series: Economic Sciences, no. 7, pp. 384-394.
Rybakova O. V. (2009) Competition and competitiveness: economic essence and factors of increase. Scientific Bulletin of the Academy of Municipal Administration, no. 7, pp. 155-161.
Semenchuk I. M., Mala K. Yu. (2019) Ways to increase the competitiveness of food industry enterprises. Agrosvit, no. 5, pp. 56-61.
Sita E. M. (2019) Research of existing methods of assessing the competitiveness of the enterprise. Effective economy, no. 12. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/12_2019/98.pdf
Stelmashchuk N. A. (2013) Diagnostics of competitive advantages of agricultural enterprises. Sustainable development of the economy, no. 4, pp. 125-132.
Fedulova L. (2008) Prospects of innovative and technological development of Ukrainian industry. Economy of Ukraine, no. 7, pp. 24–36.
Fedulova L. I. (2009) Knowledge economy: Kyiv: Institute of Economics and Forecasting of the National Academy of Sciences of Ukraine.
Cold V. V. (2010) A four-vector model of the development of competitive status. Economic Sciences, no. 6. Available at: http://www.rusnauka.com/17_AND_2010/Economics/68045.doc.htm
Sharko M. V., Vasylchenko K. G. (2015) Ways and directions of increasing the competitiveness of food industry enterprises. Economics of the food industry, no. 1, pp. 38-41.
Shapovalova I. V. (2017) Competitive advantages of the enterprise: a retrospective analysis of the interpretation of terms. Economy and society, no. 10, pp. 427-432.
Hofstede G., Hofstede G. J., Minkov M. (2010) Cultures and Organization: Software of he Mind. New York: McGraw-Hill.
Keller K. L. (2009) Building strong brands in a modern marketing communications environment. Journal of Marketing Communications, no. 15(2–3), pp. 139–155. DOI: https://dx.doi.org/10.1080/13527260902757530
Maycotte H. O. (2015) Customer Lifetime Value – The Only Metric That Matters. Forbes. Enterpreneurs. Avail-able at: https://www.forbes.com/sites/homaycotte/2015/08/25/customer-lifetime-value-the-only-metric-that-matters/#396fd31c3876
Sheth J. N., Malhotra N. K., Kitchen P. J., Burgmann I. (2010) Integrated Marketing Communication. Wiley In-ternational Encyclopedia of Marketing (Part 4: Advertising and Integrated Communication). Hoboken, NJ: John Wiley and Sons. DOI: https://dx.doi.org/10.1002/9781444316568.wiem04001