МЕТОДИ ТА ІНСТРУМЕНТАРІЙ ДІАГНОСТИКИ ТА ОЦІНКИ СТРАТЕГІЙ ТА СТРАТЕГІЧНИХ АЛЬТЕРНАТИВ АГРАРНИХ ПІДПРИЄМСТВ
Анотація
У статті розглядається роль стратегічного управління в аграрних підприємствах України в умовах сучасних викликів, таких як війна, зміни клімату та економічна нестабільність. Пояснюється, що стратегічне управління є процесом розробки, реалізації та оцінки стратегій, спрямованих на досягнення довгострокових цілей організації, зокрема в аграрному секторі. Окрему увагу приділено етапам стратегічного управління, зокрема аналізу зовнішнього та внутрішнього середовища, розробці місії та цілей, а також вибору стратегій розвитку підприємства. Визначено два основних типи стратегій - активні та пасивні, а також наведено основні методи та інструменти стратегічного планування, зокрема SWOT-, PEST-, GAP- та BCG-аналіз. Окремо досліджено важливість формування портфеля стратегічних альтернатив і вибору оптимальної стратегії розвитку агропідприємства, що дозволяє адаптувати діяльність підприємств до змінюваного ринкового середовища. Стаття також підкреслює значення ефективної реалізації стратегій та контролю за їх виконанням для досягнення сталого розвитку та конкурентоспроможності агропідприємств в умовах глобальних змін.
Посилання
Баланович А.М. Теоретико-методичні засади формування стратегій розвитку підприємства. Науковий вісник Херсонського державного університету. 2019. Вип. 8, ч. 2. С. 77–79
Горобець Н.М., Миргородська Т.О. Застосування стратегічних інструментів під час управління бізнес-процесами аграрних підприємств. Агросвіт. 2019. № 19. С. 31–37. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6792.2019.19.31
Желуденко К.В. Стратегічне управління в забеспеченні конкурентоспроможності аграрних підприємств. Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2017. Вип. 14, № 1. С. 89–93.
Макаренко П.М., Михальчук О.В., Пілявський В.І. Формування стратегії та стратегічних альтернатив підприємства. Збірник наукових праць Таврійського державного агротехнологічного університету імені Дмитра Моторного (економічні науки). 2024. № 2 (51). DOI: https://doi.org/10.32782/2519-884X-2024-51-3
Могильна Л.М. Вдосконалення стратегічного управління сільськогосподарським підприємством. Економіка та суспільство. 2018. № 15. URL: http://economyandsociety.in.ua/index.php/journal-15 (дата звернення 05.11.2024).
Свиридова С.С., Толстова С.А. Сучасні інструменти стратегічного управління сільськогосподарськими підприємствами. Економіка: реалії часу. 2017. № 2(30). С. 109–116
Doyle C. Ansoff matrix (directional matrix). Oxford dictionary of marketing. Oxford paperback reference (3rd ed.). Oxford. New-York. Oxford University Press, 2021. P. 21–22. DOI: https://doi.org/10.1093/acref/9780199590230.001.0001
Farida I., Setiawan D. Business Strategies and Competitive Advantage: Тhe Role of Performance and Innvation. Open Innov. Techol. Mark. Complex. 2022. Vol. 8. DOI: https://doi.org/10.3390/joitmc8030163
Martinet A.C. Strategic planning, strategic management? Strategic foresight: The seminal work of H. Igor Ansoff. Technological Forecasting and Social Change. 2017. Vol. 77 (9). P. 1485–1487.
Mescon M.H., Khedouri F., Albert M. Management. Addison-Wesley Educational Publishers, Incorporated, 1988. 288 p
Thompson A.A., Strickland A.J. Strategic management: concepts and cases. Ninth edition. USA. Irwin, 1996. 1035 p.
Balanovych A. M. (2019) Teoretyko-metodychni zasady formuvannya stratehiy rozvytku pidpryyemstva. Naukovyy visnyk Khersonsʹkoho derzhavnoho universytetu, no. 8,part 2, pp. 77–79. (in Ukrainian)
Horobetsʹ N. M., Myrhorodsʹka T. O. (2019). Zastosuvannya stratehichnykh instrumentiv pid chas upravlinnya biznes-protsesamy ahrarnykh pidpryyemstv. Ahrosvit, no. 19, pp. 31–37. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6792.2019.19.31 (in Ukrainian)
Zheludenko K. V. (2017) Stratehichne upravlinnya v zabespechenni konkurentospromozhnosti ahrarnykh pidpryyemstv. Naukovyy visnyk Uzhhorodsʹkoho natsionalʹnoho universytetu : seriya: Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo, no. 14(1), pp. 89–93 (in Ukrainian)
Makarenko P. M., Mykhalʹchuk O. V., Pilyavsʹkyy V. I. (2024) Formuvannya stratehiyi ta stratehichnykh alʹternatyv pidpryyemstva. Zbirnyk naukovykh pratsʹ Tavriysʹkoho derzhavnoho ahrotekhnolohichnoho universytetu imeni Dmytra Motornoho (ekonomichni nauky), no. 2(51). DOI: https://doi.org/10.32782/2519-884X-2024-51-3(in Ukrainian)
Mohylʹna L. M. (2018) Vdoskonalennya stratehichnoho upravlinnya silʹsʹkohospodarsʹkym pidpryyemstvom. Ekonomika ta suspilʹstvo, no. 15. Available at: http://economyandsociety.in.ua/index.php/journal-15 (in Ukrainian)
Svyrydova S. S., Tolstova S. A. Suchasni instrumenty stratehichnoho upravlinnya silʹsʹkohospodarsʹkymy pidpryyemstvamy. Ekonomika: realiyi chasu, no. 2(30), pp. 109–116 (in Ukrainian)
Doyle C. (2021) Ansoff matrix (directional matrix). Oxford dictionary of marketing. Oxford paperback reference (3rd ed.). Oxford. New-York. Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1093/acref/9780199590230.001.0001
Farida, I., Setiawan, D. (2022) Business Strategies and Competitive Advantage: The Role of Performance and Innvation. Open Innov. Techol. Mark. Complex, no. 8. DOI: https://doi.org/10.3390/joitmc8030163
Martinet A. C. (2017) Strategic planning, strategic management? Strategic foresight: The seminal work of H. Igor Ansoff. Technological Forecasting and Social Change, no. 77 (9), pp. 1485–1487.
Mescon M. H., Khedouri F., Albert M. (1988) Management. Addison-Wesley Educational Publishers, Incorporated.
Thompson A. A., Strickland A. J. (1996) Strategic management: concepts and cases. Ninth edition. USA. Irwin.