FEATURES OF FORMATION OF MARKETING STRATEGIES FOR RESTAURANT BUSINESS
Abstract
The article analyzes the features of the formation of marketing strategies of restaurant business enterprises. The need to develop a marketing strategy for restaurant business enterprises is substantiated: optimization of the internal activities of the enterprise, which is the basis for attracting investors and partners. Taking into account the specifics of restaurant services, the components of the marketing strategy were specified, namely: determining the potential group of customers, ways to establish contacts, the required quality of services, pricing policy and marketing communications. It is argued that the diversity of operating conditions for restaurant business enterprises in Ukraine requires a differentiated approach to the use of marketing in determining their development strategies. It was determined that the most acceptable and stable strategy for Ukrainian restaurant businesses in terms of achieving strategic success is a differentiated marketing strategy, the development of which should take into account a number of factors, namely: high quality of products and ingredients used in the preparation of culinary products; the possibility of providing discounts, bonuses, low prices; providing customers with a wide range of dishes; convenient location of restaurant businesses; high quality of service; provision of additional services; the possibility of exclusive customer service; an interesting and competent description of the composition and features of dishes on the menu. Research has shown that successful customer acquisition and retention in the restaurant business requires comprehensive marketing strategies that include a deep understanding of the target audience and precise positioning. The practical implementation of these strategies requires a systematic approach, including analysis and adaptation of marketing tools depending on the specifics of each establishment. Digital marketing plays an important role, allowing you to expand your audience reach and manage your reputation in the online space.
References
Арестенко Т.В Планування рекламної кампанії сучасного підприємства. Збірник наукових праць ТДАТУ (економічні науки). 2018. № 2(37). С. 63–69.
Гаврилюк С.П. Специфіка маркетингу в ресторанному бізнесі. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64 (дата звернення 28.11.2024).
Коваль Л.М., Заячковська Г.А. Маркетингові інновації закладів ресторанного бізнесу. Проблеми системного підходу в економіці. 2020. Вип. 3, ч. 2. С. 128–133.
Крамаренко К.М., Сіроус Б.В. Особливості маркетингу підприємств ресторанного господарства. Проблеми системного підходу в економіці 2018. № 5(67). С. 72—76.
Кукіна Н.В., Трусова Н.В., Шквиря Н.О. Інфлюенс-маркетинг на ринку харчових продуктів і напоїв України: тренди, виклики, можливості. Збірник наукових праць ТДАТУ імені Дмитра Моторного (економічні науки). 2024. № 3(52). С. 107-116.
Подольна В.В., Вартова М.В. Особливості просування закладу у сфері ресторанного бізнесу. Ефективна економіка. 2017. № 3. С. 10–17.
Разінькова М.Ю. Етапи проведення маркетингового планування в ресторанному бізнесі. Економiка та держава. 2020. № 2. С. 62–66.
Шквиря Н.О. Маркетингові дослідження поведінки споживачів ресторанних послуг. Галицький економічний вісник. 2022. № 1. С. 171-176.
Шквиря Н.О. Розробка товарної стратегії підприємства. Економічна аналітика: сучасні реалії та прогностичні можливості: зб. матеріалів Міжнар. наук.-практ. конф., 19 квіт. 2019р. Київ: КНЕУ, 2019. С. 67-71.
Шквиря Н.О. Сутність та особливості маркетингового планування конкурентоспроможності продукції. Збірник наукових праць ТДАТУ (економічні науки). 2016. № 3(32). С.164–170.
Шквиря Н.О., Арестенко Т.В. Маркетингові дослідження поведінки споживачів готельних послуг. Збірник наукових праць ТДАТУ імені Дмитра Моторного (економічні науки). 2021. № 1(43). С. 169-175.
Шквиря Н.О., Сокіл Я.С. Маркетингові дослідження як інструмент визначення стратегічних напрямків розвитку підприємства. Збірник наукових праць ТДАТУ імені Дмитра Моторного (економічні науки). 2020. № 2(42). С. 214-219.
Янчук Т.В. Сучасний механізм управління маркетинговою діяльністю з використанням інформаційних технологій. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2019. № 2. С. 379–384.
Afuah A. Business models. A Strategic Management Approach, McGraw-Hill Irwin, 2014. 348p.
Healthy and environmentally sustainable food choices: Consumer responses to point-of-purchase actions / Hoek A.C. et al. Food Quality and Preference. 2017. Vol. 58. P. 94-106.
Arestenko T. V. (2018). Planuvannya reklamnoyi kampaniyi suchasnogo pidpriyemstva. Collection of scientific works of TDATU (economic sciences), no. 2(37), pp. 63-69. (in Ukrainian)
Havryliuk S. P. Spetsyfika marketynhu v restorannomu biznesi. Available at: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64 (in Ukrainian)
Koval L. M. and Zaiachkovska H. A. (2020) Marketynhovi innovatsii zakladiv restorannoho biznesu. Problemy systemnoho pidkhodu v ekonomitsi, no. 2(3), pp. 128-133. (in Ukrainian)
Kramarenko K. M., Sirous B. V. (2018) Osoblyvosti marketynhu pidpryiemstv restorannoho hospodarstva. Problemy systemnoho pidkhodu v ekonomitsi, no. 5(67), pp. 72–76. (in Ukrainian)
Kukina N. V., Trusova N. V., Shkvyria N. O. (2024). Infliuens-marketynh na rynku kharchovykh produktiv i napoiv Ukrainy: trendy, vyklyky, mozhlyvosti. Zbirnyk naukovykh prats TDATU imeni Dmytra Motornoho (ekonomichni nauky), no. 3(52), pp. 107-116. (in Ukrainian)
Podol'na V. V., Vartova M. V. (2017). Osoblyvosti prosuvannya zakladu u sferi restorannoho biznesu. Features of promotion of the establishment in the field of restaurant business. Efektyvna ekonomika, no. 3, pp. 10–17. (in Ukrainian)
Razin'kova M. Yu. (2020) Etapy provedennya marketynhovoho planuvannya v restorannomu biznesi. Stages of marketing planning in the restaurant business. Ekonomika ta derzhava, no. 2, pp. 62–66. (in Ukrainian)
Shkvyria N. O. (2022). Marketynhovi doslidzhennia povedinky spozhyvachiv restorannykh posluh. Halytskyi ekonomichnyi visnyk, no. 1, pp. 171-176. (in Ukrainian)
Shkvirya N. O. (April 19, 2019). Rozrobka tovarnoї strategії pіdpriemstva. Ekonomіchna analіtika: suchasnі realії ta prognostichnі mozhlivostі. Kyiv: KNEU. (in Ukrainian)
Shkvyrya N. O. (2016). Sutnist ta osoblivosti marketingovogo planuvannya konkurentospromozhnosti produkciyi. Collection of scientific works of TDATU (economic sciences), no. 3(32), pp. 164-170. (in Ukrainian)
Shkvirya N. O., Arestenko T. V. (2021). Marketingovі doslіdjennya povedіnki spojivachіv gotelnih poslug. Zbіrnik naukovih prac TDATU іmenі Dmitra Motornogo: ekonomіchnі nauki, no. 1(43), pp. 169-175. (in Ukrainian)
Shkvirya N. O., Sokil Y. S. (2020) Marketingovi doslidzhennya yak instrument viznachennya strategichnih napryamkiv rozvitku pidpriyemstva. Zbіrnik naukovih prac TDATU іmenі Dmitra Motornogo: ekonomіchnі nauki, no. 2(42), pp. 214-219. (in Ukrainian)
Yanchuk T. V. (2019). Suchasnyi mekhanizm upravlinnia marketynhovoiu diialnistiu z vykorystanniam informatsiinykh tekhnolohii. Skhidna Yevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnia, no. 2, pp. 379–384. (in Ukrainian)
Afuah A. (2014). Business models. A Strategic Management Approach, McGraw-Hill Irwin.
Hoek A. C. et al. (2017) Healthy and environmentally sustainable food choices: Consumer responses to point-of-purchase actions. Food Quality and Preference, no. 58, pp. 94-106.