GLOBAL E-COMMERCE: FROM INNOVATION TO SOCIAL NETWORKS

Keywords: e-commerce, digitization, digital economy, digital transformation, social commerce, mobile commerce, online shoppers

Abstract

The purpose of the study is to analyze the current state of e-commerce at the global level, highlight global trends and prospects for further development, taking into account challenges. The scientific novelty of the work is revealed in a comprehensive analysis of recent changes in the structure and functioning of the global e-commerce market. The article highlights current trends in e-commerce. The practical value of the article consists in the formation of recommendations for businesses on adaptation to new realities, such as the use of social networks to stimulate sales, optimization of mobile platforms and consideration of sustainable development. Main results. The work presents the key indicators of the global e-commerce market, in particular, the volume of sales, market growth. The authors of the study focus on the purchasing behavior of online shoppers, noting that factors such as convenience, accessibility and speed of the process have recently had a significant impact on the purchase decision. The increase in the use of mobile phones and applications, the growing popularity of social commerce (social platforms for selling goods) remain the main factors in the development of the sector. The integration of mobile payment systems, the optimization of purchases through mobile phones and the use of social media create new opportunities for businesses and consumers. It has been established that the key factors of business competitiveness are service personalization, process automation, and business adaptation to changes in consumer behavior. At the same time, businesses are focusing on environmental initiatives such as reducing waste and using energy-saving technologies, which is setting new standards for sustainable development.

References

Лисак О.І., Андрєєва Л.О., Тебенко В.М. Інноваційні методи інтернет-торгівлі. Збірник наукових праць Таврійського державного агротехнологічного університету (економічні науки). 2020. № 2 (42). С. 83-92.

Стендер С.В., Лисак О.І., Лук’яненко Н.Е. Розвиток електронної комерції та її вплив на цифрову економіку. Академічні візії. 2023. № 24. URL: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/619 (дата звернення: 09.11.2024).

E-commerce worldwide URL: https://www.statista.com/study/10653/e-commerce-worldwide-statista-dossier/ (дата звернення: 10.11.2024).

Leading e-commerce companies worldwide as of September 2024, by market cap URL: https://www.statista.com/statistics/245340/leading-large-cap-e-commerce-companies-market-cap/ (дата звернення: 12.11.2024).

Батрименко В.В. Запровадження сучасних форм електронної комерції в умовах діджиталізації світової економіки. Стратегія розвитку України. 2019. № 2. С. 58–65. URL: http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/SR/article/view/14502/20934 (дата звернення: 20.10.2024).

eCommerce Statistics In 2024 (Global and U.S. Data) URL: https://www.sellerscommerce.com/blog/ecommerce-statistics/ (дата звернення: 10.11.2024).

Top Online Shopping Categories. 2024. URL: https://www.shopify.com/blog/top-online-shopping-categories (дата звернення: 10.11. 2024).

Key Figures of E-Commerce URL: https://www.statista.com/markets/413/topic/544/key-figures-of-e-commerce/#overview (дата звернення: 15.11.2024).

Most popular social networks worldwide as of April 2024, by number of monthly active users URL: https://www.statista.com/statistics/272014/global-social-networks-ranked-by-number-of-users/ (дата звернення: 05.11.2024).

Тебенко В.М., Бігун В.В., Почерніна Н.В. Цифрова економіка як каталізатор інновацій у сучасних бізнес-моделях: нові можливості та ризики. Актуальні проблеми економіки. 2024. № 9 (279). С. 39-49.

Парасюк О., Русин-Гриник Р. & Фарат О. Принципи розвитку е-комерції у сфері ритейлу. Економіка та суспільство. 2024. Вип. 61. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-61-152

Борейко Н.М. Специфіка електронної комерції у вітчизняному сегменті мережі інтернет. Бізнес-навігатор. 2020. Вип. 2(58). С. 87-93. URL: http://www.business-navigator.ks.ua/journals/2020/58_2020/58_2020.pdf#page=87 (дата звернення: 11.11.2024).

Згурська О.М., Мартиненко М.О., Ільющенко Н.В. Сучасні тренди розвитку електронної комерції в умовах діджиталізації суспільства. Економіка. Менеджмент. Бізнес. 2023. № 1-2(41). С. 32-39.

Бігун В.В., Йохна М.А., Тебенко В.М. Вплив цифрової трансформації на конкурентоспроможність підприємств: аналіз відмінностей у бізнес-стратегіях. Економіка. Фінанси. Право. 2023. № 10. С. 52-57. DOI: https://doi.org/10.37634/efp.2023.10.11

Марусей Т.В. Основні тенденції розвитку ринку електронної комерції в Україні. Економіка і суспільство. 2018. Вип.14. С. 1011-1015. URL: https://economyandsociety.in.ua/journals/14_ukr/144.pdf (дата звернення: 10.11.2024).

Tebenko V., Kutsai N., Shashyna M., Omelianenko O. and Bakushevych I. Digital Transformation in Business: The Impact of Technology on Efficiency, Innovation and Competitiveness. Economic Affairs, Vol. 69 (Special Issue). Р. 307-315. DOI: https://doi.org/10.46852/0424-2513.1.2024.32

Lysak O. I., Andrieieva L. O., Tebenko V. M. (2020) Innovatsiini metody internet-torhivli. Zbirnyk naukovykh prats Tavriiskoho derzhavnoho ahrotekhnolohichnoho universytetu (ekonomichni nauky). no. 2 (42). pp. 83-92.

Stender S. V., Lysak O. I., Lukianenko N. E. (2023) Rozvytok elektronnoi komertsii ta yii vplyv na tsyfrovu ekonomiku. Akademichni vizii. no. 24. Available at: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/619 (accessed November 9, 2024).

E-commerce worldwide Available at: https://www.statista.com/study/10653/e-commerce-worldwide-statista-dossier/ (accessed November 10, 2024).

Leading e-commerce companies worldwide as of September 2024, by market cap Available at: https://www.statista.com/statistics/245340/leading-large-cap-e-commerce-companies-market-cap/ (accessed November 12, 2024).

Batrymenko V. V. (2019) Zaprovadzhennia suchasnykh form elektronnoi komertsii v umovakh didzhytalizatsii svitovoi ekonomiky. Stratehiia rozvytku Ukrainy. 2019. no. 2. pp. 58–65. Available at: http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/SR/article/view/14502/20934 (accessed October 20, 2024).

eCommerce Statistics In 2024 (Global and U.S. Data) Available at: https://www.sellerscommerce.com/blog/ecommerce-statistics/ (accessed November 10, 2024).

Top Online Shopping Categories. 2024. Available at: https://www.shopify.com/blog/top-online-shopping-categories (accessed November 9, 2024).

Key Figures of E-Commerce Available at: https://www.statista.com/markets/413/topic/544/key-figures-of-e-commerce/#overview (accessed November 15, 2024).

Most popular social networks worldwide as of April 2024, by number of monthly active users Available at: https://www.statista.com/statistics/272014/global-social-networks-ranked-by-number-of-users/ (accessed November 5, 2024).

Tebenko V. M., Bihun V. V., Pochernina N. V. (2024) Tsyfrova ekonomika yak katalizator innovatsii u suchasnykh biznes-modeliakh: novi mozhlyvosti ta ryzyky. Aktualni problemy ekonomiky. no. 9 (279). pp. 39-49.

Parasiuk O., Rusyn-Hrynyk R. & Farat O. (2024) Pryntsypy rozvytku e-komertsii u sferi ryteilu. Ekonomika ta suspilstvo. is. 61. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-61-152

Boreiko N. M. (2020) Spetsyfika elektronnoi komertsii u vitchyznianomu sehmenti merezhi internet. Biznes-navihator. is. 2(58). pp. 87-93. Available at: http://www.business-navigator.ks.ua/journals/2020/58_2020/58_2020.pdf#page=87 (accessed November 11, 2024).

Zghurska O. M., Martynenko M. O., Iliushchenko N. V. (2023) Suchasni trendy rozvytku elektronnoi komertsii v umovakh didzhytalizatsii suspilstva. Ekonomika. Menedzhment. Biznes. no. 1-2(41). pp. 32-39.

Bihun V. V., Yokhna M. A., Tebenko V. M. (2023) Vplyv tsyfrovoi transformatsii na konkurentospromozhnist pidpryiemstv: analiz vidminnostei u biznes-stratehiiakh. Ekonomika. Finansy. Pravo. no. 10. pp. 52-57. DOI: https://doi.org/10.37634/efp.2023.10.11

Marusei T. V. (2018) Osnovni tendentsii rozvytku rynku elektronnoi komertsii v Ukraini. Ekonomika i suspilstvo. is. 14. pp. 1011-1015. Available at: https://economyandsociety.in.ua/journals/14_ukr/144.pdf (accessed November 10, 2024).

Tebenko V., Kutsai N., Shashyna M., Omelianenko O. and Bakushevych I. Digital Transformation in Business: The Impact of Technology on Efficiency, Innovation and Competitiveness. Economic Affairs, vol. 69 (Special Issue). pp. 307-315. DOI: https://doi.org/10.46852/0424-2513.1.2024.32

Published
2024-12-27