FEASIBILITY STUDY OF THE FEASIBILITY OF USING ADAPTIVE STEERING OF A WHEELED TRACTOR

Keywords: wheeled tractor, steering, scientific and technical effect, investment efficiency ratio, operating costs, payback period

Abstract

Powered wheeled tractors are currently widely used in all climate zones in approximately fifty transport, technological and agricultural operations. However, in operating conditions, all the capabilities of these wheeled tractors are not always used rationally. One of the main directions of increasing the productivity of tractors in agriculture is the maximum use of their traction and power properties. This is possible only when the working speeds of the power tool are increased. However, work at high speed modes leads to a deterioration in the stability of technological processes due to an increase in steering sensitivity, because with an increase in the speed of the machine-tractor unit, it is necessary to increase the gear ratio of the steering mechanism, and with a decrease in speed, accordingly, reduce it. To date, there is no such agricultural machinery, the steering of which would fully meet these requirements. Therefore, scientific work aimed at creating steering systems for agricultural machine-tractor units operating at high-speed modes and ensuring the adaptability of the steering gear ratio depending on the speed of its movement is relevant. The article deals with the issue of feasibility study of the feasibility of using adaptive steering on a wheeled tractor. Modern works related to determining the effectiveness of the implementation of scientific and technical solutions are analysed and the most modern ones are selected. During the research, it was established that the proposed steering system with constant sensitivity has a high level of scientific and technical effect. When calculating the payback period of additional capital investments, it was found that it is 1.3 years, which is a much better period than the recommended standards, which are calculated for 7 years. The use of vehicle steering with constant sensitivity makes it possible to obtain an annual economic effect in the amount of UAH 161807.2. The net discounted income from the use of modernized steering was also calculated and it was determined that it will amount to UAH 10,649.6 in the first year of use, and UAH 85455.3 in 7 years.

References

1. Петров В. О. Постійна чутливість рульового керування мобільних машин у транспортному режимі. Праці Таврійської державної агротехнічної академії. 2006. Вип. 43. С. 98–102.
2. Петров В. О. Постійна чутливість рульового керування мобільних машин у транспортному режимі. Праці Таврійської державної агротехнічної академії. 2006. Вип. 43. C. 98.
3. Петров В. О. Синтез ергономічних рульових управлінь для мобільних машин. Праці Таврійської державної агротехнічної академії. 2000. Вип. 1, т. 17. C. 60-64.
4. Лубяний М. М. Аналіз функціонування системи ”водій-рульове керування” МТА. Праці Таврійської державної агротехнічної академії. 2000. Вип. 1, т. 17. С. 21-27.
5. Петров В. О. Рульове управління колісного шасі яке реалізує керування напрямком руху по положенню. Праці Таврійської державної агротехнічної академії. 2001. Вип. 1, т. 24. С. 83-86.
6. Журавель Д. П., Бондар А. М. Обґрунтування показників експлуатаційної надійності енергетичних засобів. Технічне забезпечення інноваційних технологій в агропромисловому комплексі: матеріали ІI Міжнар. наук.-практ. Інтернет-конференції. Мелітополь: ТДАТУ, 2020. С. 467-473.
7. Galina Gritsaenko, Igor Gritsaenko. Mechanism for the Maintenance of Investment in Agriculture. Modern Development Paths of Agricultural Production. 2019. Ch. 1. P. 29-40.
8. Kyrylo Samoichuk, Olga Viunyk, Dmytro Milko. Research on milk homogenization in the stream homogenizer with separate cream feeding. Potravinarstvo Slovak Journal of Food Sciences. 2020. Vol. 14. Р. 142-148.
9. Dmitry Milko, Kyrylo Samoichuk, Yulia Postol. Revealing new patterns in resourcesaving processing of chromium-containing ore raw materials by solidphase reduction. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2020. № 1/12(103). P. 24-29.
10. Dmytro Milko, Oleksandr Sclyar, Radmila Sclyar, Ganna Pedchenкo. Results of the nutritional preservation research of the alfalfa laying on storage with two-phase compaction. INMATEH - Agricultural Engineering. 2020.Vol. 60(1). Р. 269-274.
11. Kyrylo Samoichuk, Nadiya Palyanichka, Vadim Oleksiienko, Serhii Petrychenko. Improving the quality of milk dispersion in a counter-jet homogenizer. Potravinarstvo Slovak Journal of Food Sciences. 2020. Vol. 14. Р. 633-640.
12. Дашивець Г. І. Обґрунтування швидкісних параметрів роботи машино-тракторного агрегату. Науковий вісник Таврійського державного агротехнологічного університету. 2021. Вип. 11, т. 2. С. 85-97. https://doi.org/10.31388/2220-8674-2021-2-16.
13. Dmytro Zhuravel. Research of lubricant properties of used tractor motor oils. Науковий вісник Таврійського державного агротехнологічного університету. 2021. Вип. 11, т. 2. 18 с. https://doi.org/10.31388/2220-8674-2021-2-5.
14. Kuznetsov, M., Lysenko, O., Chebanov, A. (2021). Ensuring power balance in a hybrid power system with a backup generator. Eastern European Journal of Enterprise Technologies. № 6(8(114)). Р. 6–15. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2021.245557.
15. Дашивець Г. І. Методика обробки емпіричних даних якісних показників роботи колісної машини. Науковий вісник Таврійського державного агротехнологічного університету. 2022. Вип. 12, т. 2. P. 3416. https://doi.org/10.3390/en15093416.
19. Журавель Д. П. Вплив технічного обслуговування і ремонту на надійність машин та обладнання при використанні біологічних рідин. Науковий вісник Таврійського державного агротехнологічного університету імені Дмитра Моторного. 2020. Вип. 10, т. 1. https://doi.org/10.31388/2220-8674-2020-1-3.
20. Журавель Д. П. Раціональне використання біологічних олив для мобільних енергетичних засобів. Науковий вісник Таврійського державного агротехнологічного університету імені Дмитра Моторного. 2020. Вип. 10, т. 1. С. 1-9. https://doi.org/10.31388/2220-8674-2020-1-9.
21. Мілько Д. О. Методика складання раціону великої рогатої худоби на основі поживної цінності кормових компонентів. Механізація та електрифікація сільського господарства. 2019. Вип. № 10(109). С. 91-96.
22. Дашивець Г. І. Дослідження адаптивної роботи рульового керування транспортного засобу в швидкісному режимі. Сучасні наукові дослідження на шляху до Євроінтеграції: матеріали міжнар. наук.-практ. форуму (21-22 червня 2019 р.). Мелітополь, 2019. Ч. 1. С. 203-204.
23 Бондар А. М. Фактори поліпшення керованості МТА. Вісник Дніпропетровського державного аграрного університету. 2009. №2-09. С. 150-160.
24. Бондар А. М. Надійність людини-оператора в складній технічній системі. Праці Таврійського державного агротехнологічного університету. 2009. Вип. 9, т. 5. С. 13-18.
25. Бондар А. М. Вдосконалення рульових механізмів із перемінним передаточним відношенням. Праці Таврійського державного агротехнологічного університету. 2010. Вип. 10, т. 2. С. 13-18.
26. Бондар А. М. Використання бальної оцінки для визначення економічної ефективності результатів наукової роботи. Праці Таврійського державного агротехнологічного університету. 2012. Вип. 12, т. 1. С. 172-176.
Published
2024-07-02
How to Cite
Журавель, Д. П., & Бондар, А. М. (2024). FEASIBILITY STUDY OF THE FEASIBILITY OF USING ADAPTIVE STEERING OF A WHEELED TRACTOR. Proceedings of Dmytro Motornyi Tavria State Agrotechnological University, 24(2), 7-17. https://doi.org/10.32782/2078-0877-2024-24-2-1
Section
Галузеве машинобудування